passionpellini

Alla inlägg under juli 2010

Av Amanda - 31 juli 2010 21:37

Trots de bra vädret som va idag fick tanten vila. Hon har ju jobbat på så bra nu 3 dagar i sträck, så då får hon vila en dag. Ja, och då får min rygg en vilodag också. De behövdes.

Så idag blev de mys i hagen men gummsan :) Hon har blivit väldigt sällskaplig på sista tiden :) De är verkligen jätte roligt. Hon är inte samma häst längre. Pigg och glad och sällskapssjuk :P Och hon blir finare och finare när man rider. Snart måste jag åka ner på ridskolan och skutta lite med henne också :) Har ju inte gjort de på evigheter! Tror tant skulle uppskatta lite omväxling också.

 

Mamma har suttit och kollat på hundar. Vi kommer ju troligtvis skaffa en ny i höst. Åmer blir ju 11 i december och han är inte alls pigg längre. Han orkar inte med promenaderna som förut och han sover mest hela tiden. Sen har han ju sina sår på benen som aldrig vill läka och hans klåda. Så vi har sagt att vi nog kommer ta bort han i höst :( De kommer bli jobbigt, men de är bäst för han. Han kommer aldrig överleva en vinter till i de skick som han är. Tyvärr :(

Så då har mamma kollat på en ny hund och ny ras. Helst hade jag velat haft schäfer igen, men mamma och pappa tycker dom är för stora. Vi håller ju inte på med bruks längre. Och vi är inte intresserade av att träna nya räddningshundar heller. Så vi söker en sällskapshund modell mindre. Och mamma som är allergisk vill ha en hund som inte fäller. Så dom funderade på pudel. Men dom har jag aldrig riktigt gillat. Zelda, morfars grannes hund, tycker jag om. Och hon är en stor vit pudel. Men de är hon de. Hon är ju som hon vart :P Man kan inte annat än gilla henne.

Men vi tror vi har hittat en bra hund. En Lagotto. Dom är mellan stora, runt 50cm. Och 11-14kg. Och dom är jätte bra sällskapshundar. Glada, tillgivna, snälla och sociala hundar. Och dom är faktiskt rätt söt :P Dom liknar pudel, men ändå inte. Och dom fäller inte = bra för mamma. Och tydligen var dom bra att leta kantareller XD hahaha... de fastnade mamma för också XD

Och vi vet precis hur vi vill att den ska se ut. Och tydligen spelar de ingen roll om de är en tik eller hanne :)

  

En fin liten Lagotto valp. Så här vill vi att den ska se ut på huvudet :)

Fin va?

     

Så här ser vår dröm valp ut :) Med en strimma på huvudet :)

Den ser ju nästan ut som Engelsk Springer Spaniel ;)

 

 

 

Av Amanda - 30 juli 2010 23:02

Igår hade jag tänkt uppdatera om ridturen som jag tog på kvällen. Men då började åskan å gå så förbaskat, så de var bara att rycka ur alla datorer, internet, tven ja allt.

 

Torsdag

Men var alltså ut på en tur i skogen med pappa som red Jisses. De var första gången som han red han på jätte länge. Men de gick toppen. Pappa och Jisses trivs så sjukt bra med varann. De är jätte roligt å se. Hade vi haft råd hade vi haft han också. De som är mellan pappa och Jisses är ungefär som mellan mig och Perssan.

Perssan gick iallafall toppen idag. Red lite övergångar från skritt-trav och trav-skritt efter vägen. Hon passar fortfarande ganska mycke, men de är mycke bättre nu än tidigare! Dock ska vi träna mer på övergångarna.

 

Fredag

Idag blev de samma skogstur som igår. Gjorde så gott som lika dant som igår. Mycke övergångar och tempoväxlingar.

Idag gick hon hur bra som helst i övergångarna. Både från skritt-trav och trav-skritt. Nån gång blev de lite pass inslag, men dom andra blev riktigt bra.

Pappa och Jisses hade roligt idag igen. (Vi red tillsammans idag igen).

Men nu känner ryggen av att jag har ridit några dagar i sträck :/ Ajaj... Sitter med back on track värmaren nu. Tro´t eller ej, men de blir riktigt varmt och skönt av den. Smärtan lindras. Så jag tvekar inte å ha de på Perssans ben och rygg. Ibland är hon lite stel i musklerna på ryggen och hon har sina små skavanker med benen. Så de är inte till skada å ha back on track på henne.

Men ang. min rygg så måste jag verkligen lyfta luren och ringa till Nyland och se om dom kan fixa en remiss till en ortoped. jag bryter snart ihop. Ni anar inte hur ont de faktiskt gör! Och jag känner att jag inte kan leva med hur ont de gör nu resten av mitt liv. Då kommer jag bli tokig!!

Nä nu är de färdig gnällt för idag. Ska försöka gå och lägga mig och sova. Alltså verkligen försöka sova. Inte så lätt med Tekk i rummet bredvid som verkar ha damp eller nått. Han sitter och skakar benet så golvet knarrar nått jävulskt! Och sen pratar han genom datorn med nån som han sitter och spelar med. Suck... Nä i med propparna och försök sov. Synd man får så ont i öronen av propparna. Men måste man så måste man!

Av Amanda - 29 juli 2010 15:25

Nu har de varit väldigt dålig uppdatering på bloggen på sistone. Datorn har krånglat jätte mycke.

Men de har inte heller hänt så mycke med Perssan heller. Men de går framåt med henne. Hon blir finare och finare för varje ridtur. Och hon funkar jätte bra på de raka bettet med fasta ringar som jag köpte till henne. Så nu ska mina vanliga 2 delade tränsbett väck! Hon är inte alls rolig å rida när jag har ett sånt bett. Så då tänker jag inte heller ha dom kvar.


Måndag

Följde med Angelica och Taktur ner på ridskolan och red Perssan på bana. Och jag har kommit på en massa saker som Yannic sa till mig när jag red för henne på Nordvik som jag har börjat ta vara på. Bland annat att jag ska ha en plan med varje ridpass. Även om jag rider ut. Och idag hade jag en plan med att jag skulle rida temoväxlingar och halter och igångsättningar. För de var lite halv dåligt när jag red på bana sist. Hon måste lära sig och lyssna på de jag vill att hon ska göra. Och de funkade faktiskt riktigt bra :) Efter några påminnelser med spöet så gick de kanon bra :) Hon lyssnade hur bra som helst. Dock tappar hon koncentrationen ibland och jag har inte riktigt klurat ut hur jag ska göra för att få tillbaka henne till verkligheten än. Jag gjorde några galoppfattningar också. Och dom gick väl sådär. Fick till några riktigt bra i vänster, men i höger gick de inte alls lika bra. Hon har alltid haft problem med högergaloppen. Men med lite mer träning så kommer den. Men jag känner att jag måste få traven att funka bra innan jag börjar jobba mer med galoppen. För ju mer hon orkar bära upp sig i traven desto mer orkar hon i galoppen.

 

Onsdag

Hon fick stå på tisdagen, så då red jag henne på onsdagen istället. Red henne på rakbanan och provade rida med gramanen. De var första gången hon hade den så hon var lite fundersam. Men de gick bra. Hon jobbade på riktigt bra. Idag fick hon träna lite mer på tempoväxlingar igen. Och hon lär sig bara mer och mer. Jag är jätte nöjd med henne. Och de roligaste är att man faktiskt kan se hur hon har gått ihop sig om magen :P Så träningen ger resultat. Hon måste jobba på de sättet (dressyr) för att kaggen ska bli mindre. Och hon är gladare och gladare :) Väntar bara på att ett bakslag ska komma :/

 

  

Perssan på den tiden de begav sig :)

Bilden är från segern på Umåker

2 Februari 2001 med Jan Norberg i sulkyn

  

Av Amanda - 20 juli 2010 19:24

Den här dagen har nog varit en av dom dåligaste. Inte när de gäller Perssan, men allt annat.

Vi skulle egentligen åka till Sundsvall idag och jag skulle försöka hitta en dator. En egen bärbar. Men då kom mamma på att vi inte åker idag, utan på torsdag istället. Suck...besviken? Ja. För de brukar alltid komma en annan anledning till att inte åka sen. Och grejen till att jag är så less på de här nu är att jag knappt har lämnat huset nångång i sommar! jag har varit till Sundsvall en gång, till konvaljparken en gång, till rotsidan en gång och till jobbcoachen flera gånger. Sen har jag varit till tandläkarn två gånger. Visst har jag ridit också, men mest ensam, och hur kul är de på en skala då?!

De roligaste jag har gjort i sommar är festen som vi var på hos Henrik och Mia inne på Åskogen. Och där kände jag ingen förutom mamma, pappa, Sam och Ellinor.

Alltså allvarligt talat. de skulle vara roligare att sitta inne på stan med alkisarna, än att ha de som jag har de nu! Jag blir så sjukt less!!


Nu kommer snart Emelie och räddar mig från uttråkningen. Vi tänkte gå ut och rida en sväng. Hade inte tänkt rida om jag skulle behöva rida ensam, då skulle jag bara bli förbannad och då skulle inget funka.


UPDT

Nu har jag i alla fall kommit hem från en ridtur med Emelie och Macken. De blev en väldigt blandad ridning. Dressyr, hoppning, klättring... Ja de mesta kom med. Men de var mycke skritt också. Men dom verkade tycka de va ganska kul att vara ute :) Skruttan kändes fin och var rätt pigg och glad :) Smörjde in henne med liniment på ryggen och på benen nu efter turen. Det är bra för hennes ben att bli lite varm efter en så pass hård tur. Jag har nästan funderingar på att ta med några benlindor och paddar hem, så jag kan linda benen på henne. Hon blir mycke finare i benen om hon får hålla dom varm (cirkulationen funkar bättre). Speciellt för hennes gallor. Som hon alltid haft. Dom går inte bort, men de går att får dom mindre. Och så länge som dom är mjuka är de ingen större fara.

Imorgon måste jag nog åka in på stan och köpa mer liniment och plasthandskar. Så Dollar och Lantmanna då... Och jag får se till att fördriva tiden läääääänge, eftersom de mest troligt blir en sån där jävulskt tråkig dag imorrn igen!!

Av Amanda - 18 juli 2010 23:27

Nu va de ett tag sen jag skrev sist. De har inte blivit någon ridning nu några dagar för de har varit så mycke annat som behövdes göras. Så hon har haft några vilodagar nu.

Men idag var jag ut en sväng på henne. Och de fick bli en tur i skogen :) Hon var stundvis riktigt fin, men hon var lite pigg, så hon visste inte riktigt vilken gångart hon skulle ha :P Värst blev hon när vi kom fram i Åskogen. Då var hon ordentligt på tårna :P Men jag är så glad att hon är så här glad :)

Jag har märkt de på hon, att hon har blivit piggare och gladare. De blev hon redan i vintras :P Och nu är ju hennes kille, Jisses, hemma också :) han har ju faktiskt varit med Perssan i 3år. Så dom håller ihop hela tiden <3 Älsklingarna våra <3<3

  

Älsklingen utanför stallet innan vi red iväg <3



Av Amanda - 14 juli 2010 20:13

Idag blev gummsan skodd :) Så nu kan jag sätta igång med henne igen :)

Men det blev ingen ridning på henne idag. Hon blev lite tåöm när hon blev skodd, så då får hon stå idag. Så kan jag rida henne imorgon istället. Det kan behövas en "tröst tur". Jag ska nämligen lämna tillbaka Charly som jag har lånat från skolan (Nordvik). Meningen va att jag skulle ha han till den 23 augusti. Men min rygg klarar inte avtvå hästar varje dag :( Så då måste jag prioritera Perssan. Det känns jätte tråkigt. Tycker verkligen om den hästen :´(

Och ett bland de värsta är att de är över nu. Jag går ju inte på Nordvik längre. Tog studenten nu i maj. Så Charly och jag går skilda vägar imrogon :´(

Jag som lovade mig själv att aldrig falla så mycke för nån av skolans hästar. Just för att de blir så jobbigt att skiljas från dom :´(

FAAAAAAAAAAAAAAAN!!! :´(

  

Perssans fossingar <3



  

Av Amanda - 13 juli 2010 20:30

Idag har vi haft en till lugn dag. Jag plockade ju bort alla skor på henne igår och då har hon fått stå i hagen idag. Men imorgon får hon nya dojjor ;) Så då kan jag sätta igång med ridnigen igen :)

Så idag har jag och Perssan haft en mysdag i hagen :) Mest bara en massa gos <3


Har uppdaterat med bilder från Sara Ljung träningen på det inlägget :)

  

Min älsklings skrutt <3


Av Amanda - 12 juli 2010 16:15

Idag har de varit så fruktansvärt varmt igen. Det blåser ju i alla fall och de är ju skönt.

Perssan gick ju ett jobbigt pass igår så jag tänkte ta de lugnt idag. Och dessutom håller hon på tappa en baksko. Och hon ska skos på onsdag, så då är det ingen större vits att göra nått.

Så jag tänkte gå en promenad med henne ikväll. Så hon får röra på sig lite ändå. Då får hon gå bort eventuell träningsvärk. Men då skon kan lossna när som helst känns de inte så kul att rida henne. Men en uppdatering kommer senare ikväll.


UPDT

Då blev de en liten promenad nu på kvällen med skruttan. Hon hade en lös baksko också, så då passade jag på att plocka bort allihop. Hon ska ju ändå skos på onsdag :) Så det gör ju inget om hon får stå imorgon.

Smörjde in henne lite också. Lite liniment och sol salva. Hon har ju bränt lilla näsan :( Och hon tycker inte om när man smörjer in näsan, men hon finner sig i de ändå :)

  

Älsklingen på promenad <3<3 :) Världens bästa tant <3

  

Presentation

Den här bloggen handlar om min vardag med min häst Passion Pellini. Hon är en varmblodstravare född -97 e. Giant Chill u. Josefine Pellini ue. Quick Pay

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<<
Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards